Silver is een wetenschappelijk onderbouwde, mobiele serious game.
Dit is een game die op een speelse manier, nieuwe ‘serieuze’ zaken aanleert.
Silver focust op het versterken van de mentale weerbaarheid bij jongeren tussen 12 en 16 jaar.
Silver is gebaseerd op elementen uit de cognitieve gedragspsychologie en werd onderzocht bij meer dan 1000 leerlingen uit 10 Vlaamse scholen.
Wat is het G-schema?
De theoretische inhoud van de serious game Silver is gebaseerd op de cognitieve gedragspsychologie. De kern van het spelconcept is het manipuleren van het G-schema (Gedachten-Gevoelens-Gedrag-schema) van het gekozen personage. Zo wordt bepaald hoe iemand omgaat met moeilijke situaties.
In de onderstaande video wordt het G-schema uitgelegd met Adam en Gitte, twee personages in de game.
Het G-schema wordt verder toegelicht in het educatieve pakket. Daarnaast komt het G-schema ook uitgebreid aan bod in onze vorming.
Wil je graag aan de slag gaan met Silver in je klas?
Download hier het bijhorende educatief pakket.
Veel plezier met Silver!
Aanvullend op het educatief pakket, bieden we een online vorming aan voor leerkrachten, leerlingbegeleiders en andere sleutelfiguren binnen de schoolcontext.
Wat kan je verwachten?
– Informatie over Silver: hoe zit deze game in elkaar en op welke wetenschappelijke evidentie is hij gebaseerd?
– Zelf de game ontdekken en leren hoe je in een schoolcontext met een serious game aan de slag kan gaan.
– Enkele handvatten om rond het thema geestelijke gezondheid te werken met jouw leerlingen: welke drempels ervaar je zelf en hoe gaan anderen hiermee om?
– Doorverwijzingstips en informatie om signalen te herkennen.
Klik op de datum om je in te schrijven. Je wordt dan doorverwezen naar de juiste inschrijfpagina.
Data:
Op dit moment staan er geen online vormingen gepland, maar in 2025 worden er weer nieuwe online vormingen gegeven. Zodra de data van de nieuwe vormingen bekend zijn, kun je deze hier terug vinden.
Silver is geschikt voor alle jongeren tussen 12 en 16 jaar.
Silver is een mobiele game in de vorm van een app. Na het downloaden van de app, kan het gespeeld worden op smartphone of tablet.
Om het verhaal van één personage door te spelen is er een speeltijd van 30 à 45 min nodig.
De voortgang van het spel wordt opgeslagen dus het verhaal van een personage moet niet in één ruk worden uitgespeeld, er kunnen meerdere speelsessies over gaan.
Silver laat alle jongeren kennismaken met geestelijke gezondheid en geeft hen vaardigheden om hun mentale gezondheid te versterken.
Silver is gebaseerd op elementen uit de cognitieve gedragspsychologie.
Aan de hand van een effectiviteitsstudie werd nagegaan in welke mate Silver een effect had op het mentaal welzijn van jongeren en wat jongeren ervan vonden.
De resultaten uit de studie van Silver toonden aan dat de game een positief effect had op emotie-regulatievaardigheden. Na het spelen van de game werden de jongeren namelijk beter in het herkennen, benoemen en begrijpen van hun emoties. Daarnaast werd er bij de jongeren een daling in de aanwezigheid van denkfouten gevonden.
Bij de beoordeling van de game viel het op dat de jongeren aangaven een beter begrip te hebben van het verband tussen hun gevoelens, gedachten en gedrag en dat ze ook beter begrepen hoe anderen denken en zich voelen. Het feit dat ze de personages uit de game leuk vonden en zich konden inleven in de verhalen uit de game kan het effect van de game versterken en hen motiveren om de game te spelen.
Silver reikt de nieuwe vaardigheden aan op een veilige manier. Het is een storytelling game waarin de jongere een weg zoekt doorheen herkenbare sociale situaties. Het spel bevat geen geweld of schokkende scenes.
Silver is perfect geschikt om een speelse manier lessen waarin geestelijke gezondheid centraal staat, aan te pakken. Het spel verhoogt het inzicht van jongeren in de samenhang tussen gedachten, gevoelens en gedrag. Silver biedt dan ook een naadloze invulling aan de transversale eindterm 1.17, zowel in de eerste als tweede graad, binnen de sleutelcompetenties: ‘Lichamelijke en geestelijke gezondheid’ en ‘Zelfbewustzijn’.
De vormingen voor 2022 zijn terug ingepland. Voor meer informatie over de vorming, de data en de inschrijflinks ga naar https://www.silvergame.be/aan-de-slag/#educatiefPakket
Het is helemaal oké om Silver thuis te spelen. We raden echter aan om Silver in de schoolcontext te spelen zodat ze in de klas nog dieper kunnen ingegaan op de onderliggende vaardigheden in Silver.
Neem een kijkje op www.zelfmoord1813.be/school voor meer informatie hierrond.
Je goed in je vel voelen is belangrijk. Voor iedereen. En je kunt het ook écht leren. Op https://www.noknok.be/ verzamelden ze de beste tips, oefeningen en testjes voor jongeren. Silver is een van de oefeningen op NokNok.be.
NokNok.be is opgebouwd volgens de bouwblokken van de geluksdriehoek. De geluksdriehoek is een kompas: deze toont je de weg die je kunt bewandelen om beter in je vel te zitten en dat gevoel vast te houden. Daarnaast geeft deze info over nieuwe gewoontes die je kunt aanleren om gelukkig(er) te worden.
De website www.noknok.be helpt jongeren dus op weg met concrete tips en tools. En voor gelijkaardige oefeningen kunnen (jong)volwassenen aan de slag op www.geluksdriehoek.be.