Serious game?

Silver is een wetenschappelijk onderbouwde, mobiele serious game.
Dit is een game die op een speelse manier, nieuwe ‘serieuze’ zaken aanleert.
Silver focust op het versterken van de mentale weerbaarheid bij jongeren tussen 12 en 16 jaar.

Silver is gebaseerd op elementen uit de cognitieve gedragspsychologie en werd onderzocht bij meer dan 1000 leerlingen uit 10 Vlaamse scholen.

Educatief pakket & vorming

Wil je graag aan de slag gaan met Silver in je klas?

Download hier het bijhorende educatief pakket

Veel plezier met Silver!

Aanvullende op het educatief pakket, bieden we een online vorming aan voor leerkrachten, leerlingbegeleiders en andere sleutelfiguren binnen de schoolcontext. 

Plaatsen zijn beperkt dus schrijf je snel in voor één van de vormingen!

FAQ

Voor wie is Silver?

Silver is geschikt voor alle jongeren tussen 12 en 16 jaar.

Waarop kan Silver gespeeld worden?

Silver is een mobiele game in de vorm van een app. Na het downloaden van de app, kan het gespeeld worden op smartphone of tablet.

Wat is de speelduur van Silver?

Om het verhaal van één personage door te spelen is er een speeltijd van 30 à 45 min nodig. 

De voortgang van het spel wordt opgeslagen dus het verhaal van een personage moet niet in één ruk worden uitgespeeld, er kunnen meerdere speelsessies over gaan.

Wat maakt Silver zo uniek?

Silver laat alle jongeren kennismaken met geestelijke gezondheid en geeft hen vaardigheden om hun mentale gezondheid te versterken.

Hoe zit dat met de wetenschappelijke onderbouwing?

Silver is gebaseerd op elementen uit de cognitieve gedragspsychologie.
Aan de hand van een effectiviteitsstudie werd nagegaan in welke mate Silver een effect had op het mentaal welzijn van jongeren en wat jongeren ervan vonden.
De resultaten uit de studie van Silver toonden aan dat de game een positief effect had op emotie-regulatievaardigheden. Na het spelen van de game werden de jongeren namelijk beter in het herkennen, benoemen en begrijpen van hun emoties. Daarnaast werd er bij de jongeren een daling in de aanwezigheid van denkfouten gevonden.
Bij de beoordeling van de game viel het op dat de jongeren aangaven een beter begrip te hebben van het verband tussen hun gevoelens, gedachten en gedrag en dat ze ook beter begrepen hoe anderen denken en zich voelen. Het feit dat ze de personages uit de game leuk vonden en zich konden inleven in de verhalen uit de game kan het effect van de game versterken en hen motiveren om de game te spelen.

Is Silver veilig?

Silver reikt de nieuwe vaardigheden aan op een veilige manier. Het is een storytelling game waarin de jongere een weg zoekt doorheen herkenbare sociale situaties. Het spel bevat geen geweld of schokkende scenes.

Waarom gebruik maken van Silver in de klas?

Silver is perfect geschikt om een speelse manier lessen waarin geestelijke gezondheid centraal staat, aan te pakken. Het spel verhoogt het inzicht van jongeren in de samenhang tussen gedachten, gevoelens en gedrag. Silver biedt dan ook een naadloze invulling aan de transversale eindterm 1.17, zowel in de eerste als tweede graad, binnen de sleutelcompetenties: ‘Lichamelijke en geestelijke gezondheid’ en ‘Zelfbewustzijn’.

Waar vind ik meer informatie over vorming?

Het vormingsaanbod rond Silver wordt op dit moment verder vormgegeven. Vanaf het najaar zullen deze vormingen doorgaan.

Wil je op de hoogte blijven, schrijf je dan via deze link in op de nieuwsbrief van zelfmoord1813.be

Kan ik ook thuis spelen?

Het is helemaal oké om Silver thuis te spelen. We raden echter aan om Silver in de schoolcontext te spelen zodat ze in de klas nog dieper kunnen ingegaan op de onderliggende vaardigheden in Silver.

Meer weten?